Twee dagen in Kyoto

20 mei 2017 - Kyoto, Japan

Het schijnt dat wij het bijzonder treffen met het weer. Normaal regent het hier eens in de 4 dagen, maar nu heeft het al anderhalve week niet geregend. Het is nu 30 graden hier en het blijft de komende week mooi en warm weer. Heerlijk! Dit is alweer de laatste dag in Kyoto, morgen vertrekken we naar een berggebied, naar Kanazawa.  Gisteren zijn we eerst naar de Kiyomizu-dera tempel gereden, ook weer erg druk, maar wel een mooi uitzicht op Kyoto. Van daaruit zijn we gaan lopen door een oude stadswijk, Gion. Daar vind je allerlei leuke winkeltjes en oude huizen. We eindigen in het Maruyama stadspark, waar we iets te eten kopen. We hebben lekker op een bankje onze salade op zitten eten en het rijstballetje met zeewier. Je moet er even aan wennen maar het is te eten. In de middag gaan we naar Fushimi Inari, ook een tempelgebied, maar er staan duizenden oranje torii poortjes waar je op een soort pad onderdoor kunt wandelen. De poortjes worden gekocht door handelaren die de goden willen bedanken voor hun succes. Aan het einde van de middag bezoeken we een Japanse theeceremonie en drinken (niet zo lekkere) groene thee. Ik mag het zelf ook een keer proberen.

Vandaag zijn we in de botanische tuin van Kyoto geweest, ook erg mooi. Prachtige inheemse bloemen en planten en een mooie kas. Vervolgens bezochten we een Japanse modeshow (geisha's). Dit was gelijk een textielmuseum. Als je een kimono wilt kopen betaal je daar ongeveer 8.000-10.000 euro voor. Maar dan heb je wel een echte van handgeweven stof. Dat hebben we maar niet gedaan. De prijzen liggen erg hoog hier. Een tasje van stof kost tussen de 50 en 100 euro. Goud en zilver is ook niet te betalen. Een gouden ring kost hier al gauw zo'n 1000 euro. Dus........