Kanazawa en Takayama

22 mei 2017 - Takayama, Japan

Twee bergstadjes hebben we gisteren en vandaag bezocht. Vanuit Kyoto reizen we met een regionale trein naar Kanazawa. De trein is erg relaxed. Je moet wel keurig op tijd in de rij staan. Op het perron staan de nummers van de treinwagons op de grond aangegeven. Je moet dan in een speciaal daarvoor aangegeven vak in de rij aansluiten. Het instappen gebeurt heel geordend. Dat moet ook wel, want het is telkens erg druk op de perrons. In Kanazawa bezoeken we een originele Japanse tuin en een samoerai wijk.Uiteraard mogen we even in zo'n huis binnenkijken. Weinig te zien alleen wat rijstematten en de typische rijstpapieren wandjes. De tuinen zijn wel erg mooi.  We lopen vervolgens over de Omicho markt, een vismarkt, en kopen daar iets voor de lunch. De gigantische krabben, die in dozen in de kramen liggen, bewegen nog. Naar om te zien. In de middag rijden we naar een bedrijfje waar ze goud bewerken tot bladgoud. Dat wordt gebruikt om sieraden van te maken, maar ook om keramiek en houten voorwerpen mee te versieren. Wij krijgen een workshop eetstokjes met bladgoud beleggen. Een lastiger klusje dan je zo denkt.

Vanochtend zijn we met de bus verder de Japanse Alpen ingereden en komen bij een bergdorpje met traditionele Ghasso huizen. Die hebben hele dikke rieten daken, zodat ze in de winter de zware sneeuwval kunnen houden. Er valt hier in de winter meters sneeuw. Een prachtige omgeving, maar zoals gebruikelijk erg druk. Even voor de middag rijden we naar Takayama, ook een stad in de bergen. Daar bezoeken we een Shogun huis. Dat was behoorlijk groot en diende gelijk als een soort politiebureau en rechtbank. De Shogun stond aan het hoofd van de samoerai. Misschien vergelijkbaar met het burgemeestersambt. Daarna in de stad gelunched en door de winkelstraatjes gelopen. In de middag bezoeken we het Matsuri-museum. Hier staan een aantal praalwagens die met de Japanse festivals tevoorschijn worden gehaald. Ze dienen om de goden te vereren. Veel muziek en dans hoort bij die festivals. Ook is hier een maquette van het Nikko-tempelcomplex te zien. Onvoorstelbaar mooi om te zien. Het schijnt er in het echt ook zo uit te zien volgens onze gids. Het complex ligt 150 km ten noorden van Tokyo. Helaas bezoeken we dat niet.

Vanavond zijn we nog even in de 'Onsen'  geweest in ons hotel. Dat is een heet bad van ongeveer 40 graden, waar je even lekker in kan dobberen. Heerlijk voor de vermoeide spieren.

Morgen wordt een lange treindag, ongeveer 4,5 uur naar ons laatste reidoel: Tokyo. Ik vind het wel even lekker om een paar uur te relaxen met een boekje in de trein. We zijn benieuwd naar deze immense stad met bijna  9 miljoen inwoners!

1. Ina en Tieme:
    22 mei 2017
    Wat een belevenis zal dat zijn voor jullie! Zulke mooie verhalen . En de foto's erbij maken het verhaal extra mooi. Hier is alles goed. Als jullie weer thuis zijn is het ook mooi weer . Geniet van Tokyo . We denken aan jullie . Lieve groet, t en i
  2. Cynthia:
    23 mei 2017
    Wat een mooie verhalen en wat zien jullie veel. Ik denk dat deze reis altijd op je netvlies blijft zitten. Nog maar een paar dagen toch....? Liefs en groeten, Cynthia
  3. Pa:
    28 mei 2017
    Heb niet vaak gereageerd maar wel de verhalen gelezen.Jullie zijn er intussen wel achter gekomen,dat er erg veel Japanners zijn.Dat wisten we al van de cruisereis.

Lees jullie verhalen wel en ben nu veel over Japan te weten gekomen.Eindelijk is het hier ook heerlijk weer. Geniet nog van je reis,groetjes PA.