Michel's Highlights algemeen deel1

9 mei 2019 - Ashgrove, Australië

Australië highlights enzo.

Aankomst Cairns, wat meteen opvalt het is warm en alles is verschrikkelijk duur. Een flinke portie vis (garnalen, zalm, krab ) voor 2 pers. kost $ 100,00 bij de haven van Cairns. Halve portie kan ook , omdat we lam zijn van het vliegtuigvoedsel, wel lekker! en  een kratje bier $ 50 tot 60,-en een pakje 600 nl karnemelk $4,- Nog nooit gezien diesel is duurder als benzine. en rond de $ 1,50 jullie raden wel waarmee we rijden. We letten er niet meer op.

Het was bij aankomst Anzac-day een remembrance day of the war's .
Ofwel oorlogsherdenking diverse oorlogen.
Dat leeft hier bijzonder. Veel herdenkingsceremonies.
We hebben een paar dagen later overnacht bij een Roadhouse bij Blue water spring, een gehucht met een tankstation met truckersstop met nog een basis  rurale campingfaciliteit . Buitendouche. Hier hadden ze een soort oorlogsmuseum met alles op schaal van vliegtuigen, tanks , boten, oorkondes, en diverse militaria, zoals granaathulzen, vliegkappen, vlaggen, fotos, en dat alles ingericht in de dining area. heel bijzonder , ging over hun families en het oorlogswerk wat ze deden! Overgrootvaders, ooms, vaders, moeders, broers, etc. vochten of hadden oorlogswerk, er hingen allerlei oorkondes van  oorlogsverdiensten. de man en vrouw vertelde bijzondere verhalen en waren zichtbaar emotioneel.

Veel nieuwe diersoorten gezien. Grote kikkers, leguanen, soort salamanders, spinnen, kevers, vogels etc.
Aussies zijn naast relaxed ook meer dan vriendelijk. altijd een praatje, wat ook nog ergens over gaat. Wel n beetje stoer volkje. mijn auto / truck is groter dan die van jou. en er rijden echt mooie en vooral grote 4-wheels rond. Om jaloers op te worden. Afstanden zijn in hun beleving niks. Just a few K. (lees Km) en ze praten plat. en toch goed te volgen voor ons.
In het noorden is het ongewoon lang warm ( het gaat naar de herfst) hebben ze nog niet eerder meegemaakt.

1 mei in Townsville geweest, maar niets wijst meer op de grote overstromingen van begin januari. Dus ook aanpakkers. Huizen zien er niet uit. meest golfplaten en tinnen of aluminium dakplaten. wanden soms van hout , meestal van kunststof. Wel van eenvoudig tot soms zeer luxe.

Links rijden is toch echt helemaal andersom denken. lukt meestal wel, maar soms is het lastig. De verkeersstromen op een beetje kruispunt is goed nee beter nadenken. Hoewel alles redelijk relaxed gaat.
Even stoppen langs de weg is een crime. vandaag gedaan bij een uitzichtpunt, maar vergiste me in de talud. Ging allemaal net goed geloof ik. De assen zaten er nog onder en de banden hadden nog lucht. Met behulp van rocks een uitgang gebouwd om weer op de weg te komen. Net na n bocht op een 100 km weg. Phoe ff zweten.

Het leven als campeneur duurde wel even voordat we dat weer gewend waren.
Water tanken, wastewater afvoeren, bijna buiten douchen, afwassen op het handje, het bed zo conditioneren dat je kan slapen, rijden met een grote mercedes bus, gas en electra steeds opnieuw aansluiten/aanzetten. Koken!
Wat n luxe hebben we dan thuis. Het is hier wel behelpen, maar gaat goed.
Eten is een noodzakelijke hobby hier. Iedereen doet maar wat. Wij dus ook. Etiquette is doe wat goed voelt. Relax. Op de meeste campings staan left-overs  van olie tot afwasmiddel tot een uitje etc. wat je teveel hebt laat je achter voor een ander. Toen we de bus ophaalden kregen we een wijndoosje aan left-overs mee. Van schoonmaakmiddel tot olie, zout en kruiden, wc papier, etc etc. Super handig.
Heel makkelijk is een BB-que aan zetten en wat te wokken en/of je hamburgers te bakken. Meestal schone bakplaten dus kun je snel starten. Rond de barbecue altijd wat mensen die een praatje beginnen, af en toe ook Nederlanders.

Internet is nog n luxe hier. ,Meestal matig bereik en langzaam.

Sterren kijken is hier n makkie en ouderwets leuk om zo naar boven te staren. Wij zijn het contact met de ruimte al kwijt denk ik. Er is hier kennelijk weinig tot geen lichtvervuiling s'nachts. wel zien we de sterrengroepen in een andere stand, maar goed herkenbaar.

Australië is een waar vogelland de ornitholoog kan hier zijn of haar hart ophalen. Wij hebben nog nooit zoveel soorten in allerlei uitvoeringen gezien en dan dus niet in de dierentuin!
Soms moet je eerst je toegewezen campground "schoon" maken van deze dieren. Van groepen eenden tot ara's en papegaaiachtigen en een soort die omgekeerd knielen met hun lange steltpoten. Erg leuk om te zien. En brutaaltjes ook , zoals de cocobara. Haalde van Lea haar bord een stuk tomaat in de vlucht. Knap werk.

3 en 4 mei gestaan op Arlie Beach,
een havenplaatsje erg toeristisch maar wel alles goed verzorgd.
Hier zie je wel hoe ongelijk het af en toe op de wereld verdeeld is. Wij mogen niet klagen, maar als je in de marina rond loopt doe je dat toch even. Wij zijn gemonsterd op een snelle boot de Bullet. diverse plekken bezocht op het innerreef. Gesnorkeld , een geweldige ervaring om alle koraalsoorten, vissen en zeeleven te zien. We werden gedropt in stingersuits en snorkel op de rand van het ondiepe en diepe rif. Daar gebeurd het namelijk. zoveel moois nog nooit zo van dichtbij gezien. Een unieke ervaring.
Alleen in Arlie Beach is onze elektriciteitskabel gemolesteerd door zon stel  papegaaien en dan niet op 1 plek, maar op wel 20 plekken doorgebeten tot het stroomdraad. De kabel heeft wonderwel geen kortsluiting veroorzaakt en we hebben ook geen dode papegaai ernaast aangetroffen, maar dat was misschien meer geluk dan wijsheid. Dus vandaag bij vertrek een nieuwe kabel aangeschaft.

5 mei naar Mackay, de hoofdstad van het suikerriet. en daar vlak bij het strand gebivakkeerd. Het plaatsje heeft zon 8 gigantische suikerfabrieken, waar uit de wijde omtrek de suikerrietstengels naar toe worden gebracht. Overal in hel landschap staan velden met suikerriet en het onmisbare vervoer via suikerriettreintjes op smalspoorbaantjes.

Inmiddels zo een paar dagen op en rond de stranden gebivakkeerd en wat opvalt is : veel vis, veel sportvisserij, mooie stranden, met veel bodemleven. De pier is hier niet dood ! Ook veel krabben, vogels, maar weinig mensen, je hebt het strand al gauw voor jezelf alleen.
Vandaag op een Kangaroo strand geweest, ze lopen daar naar zee om wat zout water te drinken. echter alleen langs de weg een Kangaroo gezien. Een levende , want we hebben langs de rand van de weg meer dode/aangereden beesten gezien dan levend.
Deel 2 volgt bij goede WiFi!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tieme en ina:
    9 mei 2019
    De verhalen en foto’s van lea zijn prachtig !
    Maar jouw verhaal Michel is even met jullie mee op reis .
    Errugg leuk.
    Dank jullie wel .
    We kijken uit naar de rest .
    Goede reis verder !! 😍
  2. Jean en Suzan:
    9 mei 2019
    Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan en erg leuk om de verslagen te lezen. Het links rijden ging ons gelukkig ook meestal goed af, maar er komt altijd een moment dat je in de fout gaat. Gelukkig zijn de Aussies niet zo opgefokt als hier en krijg je de ruimte om te corrigeren.
    Nog ff volhouden en dan kunnen jullie thuis weer op adem komen.
  3. Gerry Peereboom:
    11 mei 2019