Hiroshima

17 mei 2017 - Hiroshima, Japan

Gisteren, 17 mei staat een bezoek aan Hiroshima op de planning. We rijden met een bus vanaf het hotel, dat in een voorstad van Hiroshima ligt, naar het centrum van Hiroshima. We stappen uit in het gebied van het Peace park. Op die plek is in 1945 ook een atoombom gevallen. Eerst bezoeken we de plek waar de bom viel. Daar staat nog een restant van een gebouw met een soort koepel, de Dome. Het is een ruine met puin eromheen. Hier stond vroeger een technisch onderzoekscentrum. Er werkten allerlei studenten en wetenschappers. Eromheen staan allemaal gedenktekens. We lopen door naar het peace park, waar het erg druk is. Een heleboel schoolkinderen en veel toeristen. We maken een wandeling langs verschillende gedenktekens. Het park staat er vol mee. De verhalen en de uitleg die de Japanse gids geeft zijn indrukwekkend. We eindigen de wandeling bij het gedenkmuseum. Binnen zien we allerlei beelden, foto's en resten van wat overbleef na de bombardering. Het moet een verschrikking zijn geweest. Op de foto's zie je lichamen die ernstig verbrand zijn of waarvan hele delen van het lichaam zijn weggesmolten. Van de mensen die op de plek waren waar de bom viel, is helemaal niets meer teruggevonden.

Na de lunch lopen we nog even door de stad, maar hebben geen zin om te winkelen. In het hotel rusten we even uit en gaan s'avonds met de bus naar de stad om wat te eten. We eten na een tip in een restaurantje dat meer op een keukentje lijkt met langs de rand een grote bakplaat. Echt Japans dus. We eten er een soort pannekoek, gevuld met mie, groente, garnalen en....kaas! We hebben gesmuld.