Te Anau en de Milford Sound

8 maart 2016 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Onze verwachtingen over het weer kwamen uit gisteren. Naarmate we meer naar het oosten reden, hoe bewolkter het werd en ook hoe kouder het werd. Toen we rond 15.00 uur in Te Anau aankwamen, begon het te regenen. We hebben maar wat uitgerust, een was gedaan en lekker gegeten.

Vandaag naar de Milford Sound, eigenlijk een fjord. We zijn  nu in het Fjordland National Park. Te Anau is de toegangspoort tot dit national park. Hier beginnen allerlei lange wandelingen, helicoptervluchten en uitstapjes, vooral naar de Milford Sound. Dit is een prachtig fjord, dat ook weer te zien is in de films van The lord of the rings. We werden opgehaald door een busje en heel relaxed hebben we ons de 120 km laten rijden naar de Milford Sound. De chauffeur is gelijk de gids. Onze gids wist onderweg een heleboel te vertellen over het landschap, de bomen en planten en de dieren. En over het klimaat. We zijn ongeveer 4 keer gestopt voor een kleine wandeling of een uitzichtpunt onderweg. Omstreeks 11.00 uur kwamen we op bestemming aan. Daar werden we ingescheept voor een kleine cruise door de Milford Sound. We hadden geluk vandaag. Het was prachtig weer! Geen regen, wel wat kouder dan we gewend waren. We hebben erg genoten van het fjord, wat een prachtige ruige natuur. De weg erheen was al geweldig en het fjord zelf ook! Het regent hier gemiddeld 200 dagen per jaar en er valt zo'n 6 tot 7 meter!!! regen per jaar.  Dus mogen we van geluk spreken. We zijn vandaag de 45 graden zuiderbreedte gepasseerd. Volgens de gids zit hier een groot gat in de ozonlaag, waardoor het licht scherper is en de kleuren intenser. Ook kun je 's avonds de sterren beter zien en heb je hier vaker het noorderlicht ( of is het zuiderlicht?) dan op het noordelijk halfrond. We hebben genoten van een prachtige dag!

1. Pa:
    8 maart 2016
    Wat een prachtige verhalen.Ik denk,dat ik straks even zo'n reis ga boeken .Groetjes en veel plezier.