Elephant Nature Park

8 november 2016 - Chiang Mai, Thailand

Op dinsdag 8 november werden we opgehaald om met een deel van de groep naar Elephant Nature park (ENP) te gaan, op ongeveer 1,5 uur rijden van Chiang Mai. Onderweg kregen we een zielige video te zien hoe olifanten op gruwelijke manier getemd worden om ingezet te kunnen worden in de toeristen industrie of landbouw. Bijvoorbeeld om ritjes te maken met toeristen op de rug of om een zgn mooi schilderij te maken. Ze worden daarvoor op een vreselijke manier mishandeld. Die uitgebuite dieren kunnen soms uit handen van de eigenaren gered worden en belanden dan voor verzorging in dit park. Het was heel zielig om te zien hoe sommige olifanten mishandeld waren en bijvoorbeeld blind gemaakt of littekens van wonden hebben of kapotte oren en staarten. Bijzonder om  mee te maken, want je kunt, als je rustig loopt zomaar tussen de olifanten lopen, ze voeren en aaien. In de middag gingen een aantal olifanten in de rivier om te baden, en  mochten wij ze met water nat maken. Het zijn allemaal vrijwilligers die daar werken. Het was een indrukwekkende dag. S' avonds hadden we als groep met de gids een gezellig Thais diner, omdat dit de laatste gezamenlijke avond was. De volgende dag gaan we in de namiddag met de trein terug naar Bangkok.