Chiang Mai

7 november 2016 - Chiang Mai, Thailand

Maandag en dinsdag zijn we in Chiang Mai, maandagochtend staan we om half zes op ( het is toch vakantie zeggen we steeds, maar ja, als je iets wilt in dit land , moet je vroeg op ) om eerst de stad in te gaan om de monniken eten te geven. Klinkt een beetje gek, maar de monniken lopen 's morgens vroeg door de stad en krijgen dan van veel mensen iets te eten. Zelf hebben ze niets. Bij elk kraampje kun je dan een mandje met etenswaren kopen, zoals melk, rijst, water, fruit en vruchtensap. Als je dan een monnik tegenkomt, moet je die etenswaren aan hem geven. Vervolgens moet je op de knieen en beginnen ze een soort van gebed over je uit te spreken. Wij hadden zo'n 8 mandjes eten, dus genoeg te doen. Daarna terug naar het hotel voor ontbijt. Verder in de ochtend kwam een gids ons halen voor een wandeling door het oude centrum van de stad, alweer met twee tempels. De gids vertelde het een en ander over het schoolsysteem en het verschil tussen prive- en overheidsscholen. De kinderen lopen hier allemaal in uniform en zijn erg beleefd. Ze beginnen om 08.00 uur met een lied en oefeningen op het schoolplein. Grappig om te zien. Na deze stadswandeling de lunch in een erg lokaal restaurantje, voor Thaise sateh met rijst en een lokaal gerecht: Kao man gai. In de middag gaan we de berg op naar de beroemde Doi Suthep tempel. Prachtig uitzicht over de stad en veel bladgouden boeddha's. Onze gids heeft het verhaal van het leven van boeddha verteld aan de hand van muurschilderingen. Het lijkt een beetje op het verhaal van de geboorte van Jezus in het christendom en het offer dat boeddha bracht om de mensheid te redden en hen het goede voorbeeld te geven hoe ze moeten leven.  Vroeg in de avond worden we opgehaald door de kokkin van de kookles. Eerst naar de markt voor kruiden-les en uitleg over groentensoorten. Vervolgens aan de slag met koken. We maken Pathay, sprinrolls, een churrie en als toetje zoete plakrijst met kokosmelk en mango. Het was een echte groepskookles, met goede uitleg en vervolgens doen. Het was geslaagd, we moesten uiteraard ons eiegen product opeten, en dat viel erg mee.Na afloop kregen we een Thais kookboekje mee, om verder te bekwamen. Erg leuk. Nog even koffie gedaan bij Starbucks en daarna meteen naar bed.

Volgende ochtend stond er voor buiten de stad een olifantenexcursie gepland, dus weer vroeg op.

1. Tieme en ina:
    10 november 2016
    Mooie verhalen.!
    Jullie daar lekker koken en eten en wij aan de boerenkool met worst ! xx