Phitsanulok-Sukothai-Chiang Mai

6 november 2016 - Chiang Mai, Thailand

Zondagochtend rijden we vanuit Phitsanulok naar Sukhothai waar we naar een groot historisch park rijden. Daar halen we fietsen op en gaan het park en de tuinen per fiets verkennen. Nou ja, fiets....het zijn afdankertjes, maar het werkt. De ruines in dit park behoorden tot een koninklijke familie en staan nu op de werelderfgoedlijst van Unesco. Hier zijn de boeddha's nog wel intact. Het is er prachtig, alleen beginnen we de tempels nu wel een beetje zat te worden. We lunchen in een leuk restarantje in Sukhothai (zie de foto bij de "ballen"boom), en rijden 's middags door naar Chiang Mai, een grote stad met ongeveer 1,2 miljoen inwoners. Onderweg stoppen we in Lampang waar het eerste olifantenziekenhuis van Thailand is gevestigd. In dit ziekenhuis vangen ze olifanten op die gewond zijn geraakt door bijvoorbeeld landmijnen ( aan de grens met Birma) of door verwaarlozing. Er lopen olifanten met een prothese aan een poot of een half oor of  blind. Veelal verblijven die olifanten daar voor langere tijd omdat ze niet meer in het wild kunnen overleven. Tegen de avond komen we in Chiang Mai aan en maken nog een rondje over de avondmarkt en gaan we lekker pizza(!!) eten. Even iets anders dan rijst en mie en curries, haha. Die avondmarkt is erg gezellig, met veel te eten. Wat een geuren en kleuren allemaal. De mensen zijn erg vriendelijk en niet zo opdringerig met hun koopwaar. Ze zijn soms een beetje verlegen. We zullen hier drie nachten zijn, maar maandag staat alweer volgeboekt met een wandeling door de oude stad, alweer tempels en een Thaise kookcursus.