Ayutthaya -Phitsanulok

5 november 2016 - Ayutthaya, Thailand

Zaterdagochtend 5 november vroeg op weg vanuit Kanchanaburi naar Phitsanulok. Een lange reis met de bus van ongeveer 550 km. We reizen via de oude hoofdstad Ayutthaya. We bezoeken daar opnieuw een tempel en ruines van oude tempels in een historisch park. Het woord stupa betekent een boeddhistisch bouwwerk waarin een reliek  van een boeddhistische heilige wordt bewaard. Volgens onze gids is een stupa hetzelfde als een pagode. We krijgen wat uitleg, veel van de bouwwerken dateren uit de 13de en 14de eeuw en zijn verwoest door voornamelijk de birmezen. Alle boeddha's daar waren zo'n beetje onthoofd. Thailand is het voormalige Siam en is altijd een vreedzaam land geweest, dat nogal wat te verduren heeft gehad van hun buurland Birma (nu Myanmar). Volgens de gids tenminste. Uiteindelijk heeft de Nederlandse overheid het land geholpen door militairen vanuit Nederland te sturen en ze te helpen de Birmezen te verdrijven. Dit alles vanwege de handelsbetrekkingen tussen Siam en de VOC. Als dank mocht de VOC een handelshuis bouwen aan de rivier binnen de muren van Ayutthaya, zodat ze gemakkelijk hun handel konden in- en uitladen. Van dat handelsgebouw staat een herbouwde replika dat als museum is ingericht. Dat hebben we ook bezocht. S'middags hebben we de lange busrit naar Phitsanulok gereden. We kwamen pas rond 20.30 uur aan. We hebben eerst gegeten en vervolgens nog een rit door de stad gemaakt achter op de driewieler fiets. De Thaise fietsers trappen zich een ongeluk en wij zaten achterin. Best wel zielig. Zowel mannen als vrouwen besturen de fietsen. Ze doen dit naast hun gewone werk om wat bij te verdienen. Iedereen was kapot na die drukke en lange dag., dus in het hotel direct in bed gekropen.

1. Jolanda Gieling:
    8 november 2016
    Wouw wat een prachtige omgeving zeg. Leuke foto's! Mooie natuur en veel buddha's Haha.
    Geniet maar lekker, het weer ziet er ook prachtig uit.
    Dat verkeer lijkt me hilarisch en erg spannend.

Kus van Jo, Peet en Micha en Noah
  2. Gerry Peereboom:
    9 november 2016
    Wat heerlijk om met jullie mee te genieten .
    Geweldig hoor!
  3. Tieme en ina:
    10 november 2016
    Heel leuk om een beetje met jullie mee te reizen. En de foto's zijn prachtig. Hier rondom jullie huis alles goed . Geniet nog lekker. xx