Franz Josef Glacier

12 maart 2016 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Gisteren weer een lange rit gemaakt van Cromwell naar de westkust. Doel is om de glaciers te zien. Eerste doel is de Fox glacier. We zijn rond 15.00 uur bij de Fox glacier en besluiten, vanwege het mooie weer om direct naar de glacier te wandelen. Vanaf de parkeerplaats is dat ruim een uur, heen en terug. Maar wel een wandeling met een flinke klim omhoog, door het glacierdal over rotsen en door snelstromende beekjes. Maar het uitzicht dat we krijgen op de glacier is helder en mooi. Ook enkele uitzichtpunten in de bergen bieden een mooi zicht op de glacier.

We rijden verder naar Franz Josef glacier, onze overnachtingsplaats voor 2 nachten. Dat is maar 23 km rijden, maar duurt ongeveer 3 kwartier dwars door de bergen! Als we aankomen schijnt de zon nog uitbundig en hebben we een mooi zicht op deze 2de glacier. We gaan nog even naar de parkeerplaats om van iets dichterbij te kijken, voordat het donker wordt. Vandaag hebben we ook hier de wandeling naar de glacier gemaakt. Het was gelukkig nog steeds mooi weer en helder, terwijl er regen werd verwacht. Deze wandeling was iets gemakkelijker, maar wel langer, ongeveer 1,5 uur heen en terug. Het bijzondere van beide glaciers is dat ze midden in een subtropisch regenwoud liggen. Beneden is het warm en vochtig, terwijl het naar boven toe steeds kouder wordt. Jammer genoeg trekken de glaciers zich steeds verder terug, net als overal op de wereld.

Vanmiddag hebben we gerelaxed in de hotpools in het dorpje. Dat zijn natuurlijke bronnen die op een vaste temperatuur worden gehouden. Er zijn 3 pools, van 36, 38 en van 40 graden.  Erg ontspannend!

Morgen gaan we naar Arthur's pass, midden op het zuidereiland en in de bergen. Onze laatste stop voor Christchurch.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl