Timaru

4 maart 2016 - Timaru, Nieuw-Zeeland

Alweer 4 maart vandaag, wat gaat de tijd snel! Gisteren hebben we de dag in Kaikoura doorgebracht, gelukkig scheen de zon, al was het wel wat winderig. Het is hier zuidelijker toch iets koeler. We hebben door het stadje gewandeld en langs het strand een flinke wandeling gemaakt. Je ziet hier overal zeeleeuwen kolonies langs de kust en je kunt dichtbij ze komen. Verder hebben we nog een uurtje op een bankje zitten lezen, koffie gedronken en fish en chips gegeten. Dat is hier echt heel goed. De vis is kakelvers en de chips zijn gewoon lekkere frietjes. Een beetje fruit erbij, helemaal goed. We zijn al aardig bruin, dus passen we niet goed genoeg op. We zijn allebei verbrand 's avonds! Blijven insmeren dus.

Vanochtend zijn we meegegaan met de catamaran om walvissen te spotten op zee. Kwart over 7 aantreden voor de briefing op open zee......dus vroeg op. We hebben geluk, na ongeveer een uur geduld,  zien we de eerste walvis boven water komen. Het is heel indrukwekkend om zo'n immens groot dier van zo dichtbij te zien. Het is een potvis. Hij blijft even boven water zwemmen, om na ongeveer 10 minuten weer onder te duiken. Bij het duiken komt de enorme staart tevoorschijn. Geweldig! Een andere walvis is inmiddels ook gespot en we mogen het allemaal nog een keer bekijken. Daarna varen we naar een baai, waar grote kolonies dolfijnen zwemmen. Dat is leuk om te zien, de dolfijnen spelen spelletjes met de boot. Ze maken de gekste tuimel bewegingen boven water. Hele enthousiaste dieren. Omstreeks 11.00 uur zijn we terug en gaan we op pad richting Dunedin dat meer in het zuiden ligt. Omdat het te ver is overnachten we vannacht in Timaru, dat ligt zo'n 150 km onder Christchurch. We verblijven daar in een ouderwets Engels hotel, The Grosvenor. Onderweg hadden we zicht op de Southern Alps, een hooggebergte keten op het zuidereiland. Het landschap verandert steeds. Het is een prachtig land. Morgen rijden we door naar Dunedin, een stad met Schotse roots.

1. Pa:
    7 maart 2016
    Nou nog even in New Zealand blijven en dan gaan jullie vast emigreren naar dat
    prachtige land.Wens jullie nog veel plezier.