Wellington en oversteek naar Zuidereiland

29 februari 2016 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Gisteren, zondag, zijn we vroeg vertrokken uit Raetihi, want we hebben een lange rijdag voor de boeg naar Wellington, de hoofdstad van NZ. In de middag willen we het Te Papa museum bezoeken, dus schieten we een beetje op. De rit gaat eerst door de bergen en er is weinig verkeer. Nog steeds mooi weer, we treffen het! 1 maart begint hier officieel de hersft. We hopen dat we nog wat mooie dagen krijgen. Zuidelijker wordt het landschap vlakker en het verkeer steeds drukker. Omstreeks 14.00 uur komen we in Wellington aan en vinden we het museum vrij snel. Wat een  modern en groot museum. De entree is gratis, zouden ze in Nederland moeten doen.... Er is een grote tentoonstelling over de eerste wereldoorlog. In NZ leeft WO1 sterker dan WO2. Kennelijk is NZ hierbij nauwer betrokken geweest. Wij gaan naar de afdeling fotografie en nationale kunst. Je ziet dat de invloeden die ook in de Europese kunst te zien zijn, zoals impressionisme, surrealisme, etc ook in deze kunst te zien zijn. De wereld is klein. Ook kijken we nog op de afdeling van de maori kunst, maar dat is vergelijkbaar met datgene wat we in Auckland gezien hebben. Verder is er een afdeling met flora en fauna in het verleden in NZ en je kunt alles te weten komen over aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Feitelijk bestaat NZ  uit vele vulkanen. Ze hebben hier de grootste inktvis ( 4,5 mtr ) van de wereld op sterk water liggen. Brrr, wat een raar gezicht.

Na het museumbezoek nog even over de haven gelopen en vervolgens naar onze B&B gegaan voor de laatste nacht op het Noordereiland. Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan, vanwege de overtocht met de Ferry. Wat een drukte en gedoe met de auto inleveren en te voet aan boord gaan. Met al onze bagage. De overtocht verliep rustig, maar bij aankomst in Picton weer lange wachtrijen bij de bagage band en bij de autoverhuur. Pas omstreeks 14.00 uur konden we weer op pad naar Nelson. Via een prachtige kustroute door de bergen zijn we in de meest Engelse B&B aangekomen. We blijven hier 2 nachten, dus even rust.

1. PA:
    29 februari 2016
    Jullie moesten even aan het werk als wereldreiziger en ik kan het vanuit mijn stoel
    meebeleven.