Bangkok naar Kanchanaburi

4 november 2016 - Kanchanaburi, Thailand

Vandaag vroeg op (05.30) we vertrekken uit Bangkok naar onze volgende bestemming Kanchanaburi. Onderweg hebben we een paar interessante stops gemaakt. In een klein plaatsje bij een treinstation waar we langs kwamen was een zogeheten "maeklong market" , hier is de plaatselijke markt langs het spoor gesitueerd, maar dan op 1 cm erlangs. Alle hogere tafels staan op glijstangen en worden als er een trein ( met veel getoeter) langs komt een paar decimeter terug getrokken, zodat de koopwaar heel blijft. Het is tevens overdekt met luifels en parasollen, die als een razende worden ingehaald of ingeklapt. Leuk om te zien. Het zal net zoiets zijn als de kaasmarkt bij ons.

Vervolgens kwamen we aan bij een markt op het water. De drijvende markt ( erg toeristisch) was bereikbaar met een longtailboat. Scheren over het water door de soms smalle kanalen waar iedereen "buiten" woont. Leuk om mee te maken.

Daarna over naar het serieuzere werk in Kanchanaburi. Hier na de lunch de herbouwde River Kwaibrug bezocht. Een mooie ring gescoord, met een zwarte steen. De naam onbekend. Tevens de oorlogsbegraafplaats bezocht, waar veel bekende namen voorkwamen , zoals Erkelens. ook het nabijgelegen oorlogsmuseum bezocht. Dat museum ging over de bouw van de birma spoorlijn, waarbij ook veel nederlandse krijgsgevangenen om zijn gekomen. Daar kregen we ook een kleine film over te zien, erg indrukwekkend. Je weet ervan, maar het leeft niet zo bij ons. Nu zie je hier dat het om een schrijnend stuk oorlogsverleden gaat. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt door de Hellfire pass. Deze pas is uitgehakt door de krijgsgevangenen en is ongeveer 8 meter diep en 200 meter lang dwars door de rotsen. Aan het einde een oorlogsmonument. Het was een dag met diepe indrukken. Pas laat kwamen in het hotel aan. Allemaal moe van de indrukken en de warmte.  De foto's volgen later weer. Gr. Michel en Lea

1. Tieme en ina:
    4 november 2016
    Mooi verhaal ! Jullie hebben veel gezien en indrukken . Heel leuk om de foto' s te bekijken ! Hier alles ok .
    Kus voor jullie
  2. Gerry Peereboom:
    4 november 2016
    Ja het spreekt echt als je er bent geweest heel herkenbaar ook in Berlijn dit zo ervaren.
  3. Jean:
    5 november 2016
    Leuk om te lezen, het is een feest van herkenning! Er komt nog veel moois, geniet ze.