Coromandel

22 februari 2016 - Coromandel Peninsula, Nieuw-Zeeland

Vandaag een lange rijdag gehad van Kerikeri in de Bay of Islands naar Hahei in de Coromandel. Eigenlijk maar zo'n 450 km, maar de reistijd was ongeveer 7,5 uur. Het schiet allemaal niet zo op. Meestal kun je maar 80 km per uur rijden en vaak is er veel oponthoud in de dorpjes onderweg. Allemaal 2 baans wegen, dus inhalen is er ook niet bij. Wel zijn er passing-lanes, waar je afwisselend voor de rechter- of linkerkant van de weg over een afstand van ongeveer 1 km dubbele rijstroken hebt, waarover  je kunt inhalen. We zijn beland in de Tatahi Lodge in Hahei, een luxe resort op enkele minuten lopen van het strand. Het is maar 1 km van de beroemde Cathedral Cove en 5 km van Hotwater beach. Dat gaan we morgen uitproberen. Op het strand van Hotwater beach kun je een kuil in het zand graven, en daarin gaan zitten. Je graaft dan je eigen hotwater-tub op het strand. We zullen zien.

Gisteren zijn we eerst naar het oudste stone-house van Nieuw Zeeland geweest in Kerikeri, en een oude missiepost. De stone house was een voormalige handelspost en ligt aan een baai die uitkomt op open zee. Het stonehouse is prachtig bewaard gebleven, maar herbergde nu een soort betere souvenirwinkel. Het geheel lag in een soort wandelgebied, dus zijn we gelijk naar een watervalletje in de buurt gelopen. Je waant je tijdens zo'n wandeling in een subtropisch regenwoud. Enorme bomen, meertjes en heel veel vogel- en insecten geluiden. Na de lunch zijn we naar een glimworm grot geweest in de buurt van Kerikeri. Het was nogal kleinschalig. We werden met zijn 2en rondgeleid door de grot door 2 maori gidsen (neef en nicht, zo vertelden ze ons). De grot heette dan ook: Kawiti Family Glow worm Caves, in het plaatsje Waiomio. Dat was heel bijzonder. Ze behandelden ons alsof we uit een groep bestonden. Heel grappig. Maar we kregen uitgebreide uitleg over de gloeiwormen. Helaas mag je geen foto's maken. Ik denk dat je de wormpjes ook niet kan zien bij flitslicht. Verder hebben we de zondag lekker lui op de veranda van ons huisje doorgebracht. Daarna  reuze- garnalen (soort gamba's) gehaald in de viswinkel en met een goed glas nieuw zeelandse wijn opgegeten. Mmmmm. Allemaal buiten in het zonnetje!

1. Nicole:
    22 februari 2016
    We volgen met veel plezier jullie reisblog ! Leuk om op deze manier weer dingen terug te zien . Geniet ervan !
  2. PA:
    23 februari 2016
    Valt nog wel wat te leren voor mij als oud Nieuw-Zeelandganger Ik denk dat jullie er van genieten.Het land is zo groot,dat jullie weer heel andere dingen beleven.Lijkt me heerlijk